12 augusti 2015

Sommarlov med Kulturkollo... #lyrik

#lyrik

Jag är egentligen ingen van diktläsare. Visst dikter jobbar jag och eleverna med i svenskan men det är sällan jag läser dikter på fritiden utan det hör oftast jobbet till. Yvonne Andersson författare tillika lärare har skrivit diktsamlingen I brist på leda - konsten att hitta guldsmulor i vardagen. Det här är en alldeles utmärkt liten samling av dikter att närma sig diktkonsten med. Bara titeln lockar till läsning och Yvonne Andersson bjuder på texter som är nära vardagen, lustfyllda  och med stråk av eftertänksamhet. Texter som just lockar till att hitta guldet i våra vardagliga sysslor. Vardagen som vi så lätt bara rusar vidare i och inte tar oss tid för att stanna upp och njuta av på vägen.

Jag har valt ut några stycken som jag gärna vill citera.

Ur Nybakad kärlek

"... Framme vid köksbordet
blir jag full av kraft
där ligger nybakad kärlek
på frukostbordet"

Ur Skal

"Skal
liggande i skärvor
kring en skalad apelsin
en skalad solnedgång
när skalet är borta
kan vi nå
dess innanmäte..."


Ingår i utmaningen #sommarlovmedkulturkollo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...