13 juli 2015

Sommarlov med Kulturkollo... #novell

#novell

Novell detta underbara lilla format med det stora innehållet. För att citera Horace Engdahl "novellen - ett utdrag av liv"

Anna med bokbloggen och dagarna går tillika skribent på fina Kulturkollo var den som lockade med mig och öppnade mina ögon för novellformatet genom den novellvåg i bokbloggarhavet som hon startade i januari 2013. Det blev en härlig resa som resulterade i en mängd fina och häftiga läsupplevelser samt att jag titt som tätt kommer tillbaka till att läsa noveller.

Till dagens hashtag #novell bjuder jag på ett inlägg från 2014. Ett inlägg om en av mina favoritnoveller skriven av mästaren på att hantera ordet Håkan Nesser.

Varsågoda!


lördag 2 augusti 2014

Herr Kadar en novellpärla...

Novellvågen rullar på så sakteliga när sydostvinden slår vågor upp på bryggan vid min paradisö.

Jag har idag lyssnat på novellen "Herr Kadar" av Håkan Nesser. Taktfast tar Nesser mig som vanligt med på en historia som engagerar och berör. Under 37 minuter är jag helt uppslukad av Herr Kadar och övrigt ressällskap som befinner sig på paradisön Mafia i Tanzania. Miljön tecknar Nesser så tydligt att Järnlundens vågor mot berghällen, denna sommardag, förflyttar mig raskt till Indiska oceanens lugna vatten i den ljumma natten. En kuliss som döljer frågan om vem är egentligen Herr Kadar?

En riktig novellpärla!



Ingår i utmaningen #sommarlovmedkulturkollo

2 kommentarer:

  1. Håkan är mästaren! Herr Kadar har allt som en. Novell ska ha, hoppas nu att några blir lockade att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart. Ja nu håller vi tummarna.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...