8 augusti 2011

Kråkflickan av Eriksson & Axlander Sundquist...

Kråkflickan är en av de böcker jag har läst under semestern. Boken är skriven av författarparet Jerker Eriksson och Håkan Axlander Sundquist. Den gavs ut redan förra året och kom i våras som pocket. Kråkflickan är en ruggigt otäck bok. En berättelse om ondska och svek. Där skräcken ligger som en skugga i bakgrunden och spänningen byggs upp från sida till sida, tills den slutar i ett riktigt crescendo.

Huvudpersonerna i boken är psykoterapeuten Sofia Zetterlund och kriminalkommissarie Jeanette Kihlberg. Sofia utreder två klienter, Samuel Bai, en barnsoldat från Sierra Leone och Victoria Bergman, en kvinna som bär på hemska upplevelser från barndomen, som båda uppvisar multipla personligheter. Sofias och Jeanettes vägar korsas när en ung pojke hittats död och mycket illa sargad och Jeanette är den som får uppgiften på sitt bord.

Trots att detta är historia med obeskrivligt lidande så kunde jag inte lägga ifrån mig boken. Det är författarnas sätt att skickligt berätta historien med växelvis fokus på nutid och dåtid och på de två huvudkaraktärerna, utan att röra till det, samtidigt som de bygger upp en hisnande ruggig historia som jag inte kan beskriva med ord. Men som sagt, trots denna ondska och detta mänskliga lidande kunde jag inte släppa boken.

Bokens slut är inte det minsta tillfredsställande, en hisnande cliffhanger. Jag måste bara läsa nästa del i denna trilogi. Tursamt nog så finns redan den andra delen, Hungerelden, ute i bokhandeln. Frågan är bara om jag kan vänta till den kommer i pocket?

4 kommentarer:

  1. Visst var den bra, och annorlunda! Har precis börjat på tvåan och tror den blir riktigt ruggig.

    SvaraRadera
  2. Vad spännande! Kråkflickan ser ut att bli nästa månads bok i bokcirkeln jag är med i. Jag har till och med redan beställt den och nu ser jag fram emot att läsa den.

    SvaraRadera
  3. Låna på bibblan! Så jäkla bra, läste den i två sittningar trots sömnbrist!!

    SvaraRadera
  4. Marie: Ser fram emot tvåan!

    Monika: Ska bli spännade att höra vad bokcirkeln tycker om den.

    Anonym: Nu har jag reserverat tvåan på bibblan!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...