6 juli 2013

Bokbloggsjerka 5-8 juli - noveller...

Dags för en bokbloggsjerka hos Annika och veckans fråga är:

Brukar du läsa noveller och/eller andra "short stories", vilken/vilka är din favorit/dina favoriter i så fall.




Skulle jag fått frågan för ett halvår sedan så hade svaret blivit "mycket sällan". Men i skrivande stund blir det ett svar ja. När Anna med bokbloggen och dagarna går drog igång en novellvåg i bokbloggarhavet så mönstrade jag genast på för att utmana mig själv att testa just novellens form. Det har nu blivit en hel del noveller  läst sedan dess. Jag är fast och tycker att noveller är toppen att ta till när det finns en stund över. Eller bita tag i en novellsamling och ibland läsa hela på en gång eller bara ta en novell i taget och lägga undan tills andan faller på igen. Dessutom är novellformen alldeles utmärkt att lyssna på, passar mig perfekt till bussresan hem från jobbet.

Här är några novellfavoriter så här långt Sona av Susanne Boll, Spår i snön av Jonas Karlsson, De blå skorna av Linda Olsson.


10 kommentarer:

  1. Tack för att du delar med dig av dina favoriter. Det är på så sätt som vi vidgar varandras läsande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det stämmer bra det. Man kan hitta mycket läsvärt hos varandra.

      Radera
  2. Spår i snön läste jag för bara ett litet tag sedan, den tyckte jag om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jonas Karlsson skriver bra. Han har ju skrivit ett par novellsamlingar också (har inte läst än)

      Radera
  3. Härligt att vi är några tappra som seglar på i novellhavet. Jag har några samlingar på lut i sommar men annars har det gått trögare ett tag. Jag har som ambition att läsa noveller varje vecka :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en bra plan med någon novell i veckan :)

      Radera
  4. Kan tänka mig att noveller kan funka som ljudbok, kanske får ta och testa i sommar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det funkar fint tycker jag, en kort historia när det passar :)

      Radera
  5. Jag läser sällan noveller, jag tycker snarare om riktigt långa berättelser... Men det händer att det slinker med en antologi ibland!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var inte alls van med noveller men nu tycker jag att det är ett bra alternativ att varva med. En konst att på så få sidor få till en historia.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...