30 januari 2011

Svartvintern.....

Har ägnat söndagseftermiddagen åt att lyssna klart på Svartvintern av Marianne Cedervall. Svarvintern är den fristående fortsättningen på Svinhugg om de två omaka vännerna Mirjam och Hervor. Bokens handling är förlagd till den norrländska by Kuivalihavaara. Det här är en riktig måbraberättelse, flera gånger har jag kommit på mig själv med att skratta och le för mig själv under lyssnadets gång, precis som när jag lyssnade på Svinhugg. Cedervalls karaktärer är lätta att tycka om, handlingen är både vardaglig och lite mysterielikande. Även om handlingen är allvarlig och tar upp viktiga ämnen så ger boken mig en känsla av välbefinnande. Den vänskap som finns mellan Mirjam och Hervor är få förunnat. En perfekt bok att just "lyssna" på. Rösterna till huvudkaraktärerna Mirjam och Hervor, som kommer från Gotland respektive Norrland, läses på dialekt av två uppläsare. Susanne Alvengren läser berättelsen och den gotländska Mirjams röst och Gun Olofsson läser Hervors röst. En häftig lyssnarupplevelse!

Man kan läsa den här boken helt fristående men jag tror att man får största behållningen om man läser Svinhugg först. Cedervall gör även en snygg övergång till föregående bok i slutet och jag ser fram emot att få möta Mirjam och Hervor igen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...