6 januari 2011

Deckarförfattare och deras karaktärer.....

Jag är en riktig deckarnörd och det är inte lätt att välja, men jag har några deckarförfattare som jag gärna följer. Nu undrar kanske vän av ordning varför just dessa, i den stora mängden av deckarförfattare. Jo, jag gillar när personerna/karaktärerna beskrivs på ett bra och ingående sätt, att det träder fram riktiga personer ur boksidorna.

Så varsågoda, här har ni de tre stora deckarförfattarna som fått mig att lära känna karaktärerna:

Peter James
Kommissarie Roy Grace-serien:
  • Levande begravd (2007)
  • Ett snyggt lik (2008)
  • Långt ifrån död (2009)
  • Död mans fotspår (2010
Den fjärde i raden har jag kvar att läsa, härligt! Väntar på att den femte och den sjätte boken i serien ska översättas till svenska.

Håkan Östlundh
Kriminalpolis Fredrik Broman-serien:
  • Släke (2004)
  • Dykaren (2005)
  • Terror (2006)
  • Blot (2008)
En femte bok om Fredrik Broman är planerad till våren 2011, längtar redan. Den ska jag läsa!

Peter Robinson
Alan Banks-serien:
  • En ovanligt torr sommar (2001
  •  I ondskans spår (2002)
  •  Efter alla år av saknad (2003)
  •  En lek med eld (2004)
  •  En märklig affär (2005)
  • En bit av mitt hjärta (2006)
  • I djävulens sällskap september (2007)
  • Kall som graven (2008) I handling ligger boken mellan En ovanligt torr sommar & I ondskans spår
  • Mörkrets alla färger (2009)
  • Bad Boy (2010)
Lyckliga jag har de två senaste  om Alan Banks kvar att gotta mig i. Yes!

2 kommentarer:

  1. Testa Mark Billinghams böcker också! De är riktigt bra...

    SvaraRadera
  2. Har inte läst något av Billingham, ska testas,tack för tipset!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...