6 maj 2016

Firar en blurb på Härifrån till verkligheten...

Idag kom det finfin post i min brevlåda. Eva Rydingers alldeles rykande färska Härifrån till verkligheten. Det här är Rydingers andra bok och den föregående Fotografen tyckte jag mycket om så det är med spänd förväntar jag ser fram emot att läsa boken.

När jag sedan finner en blurb från Erikas Bokprat på omslagets insida så blir jag ju lite extra mallig.

Det firar jag med att preprisera just Fotografen här nedan. Ni har en fin läsupplevelse framför er om ni inte redan har läst den. Själv ska jag kasta mig över bokposten.












torsdag 4 juli 2013

Fotografen av Eva Rydinger...

Vanja Juhlin är fotograf och lite av en manslukerska om man tänker på de fyrtiotre hjärtan som hon har tillverkat till minne av alla de relationer hon har haft och har avslutat. Jag möter Vanja precis när hennes mamma har dött. Vanja har lämnat den fyrtiotredje relationen bakom sig och åker hem till sitt barndomshem i Skåne för att ta hand om allt praktiskt efter moderns bortgång.
Det ska visa sig bli en omskakande resa både för de kvinnor Vanja möter och till slut också för henne själv.  Vanja har förmågan att bakom sin kamera locka fram det innersta hos den hon fotograferar. Känslor lockas  fram som kvinnorna inte trodde fanns inom dem. Känslor som kommer förändra och få kvinnorna att gå vidare med sina liv. Vanja löser upp och förändrar med sin kamera. Vanja är den som hjälper andra  men som inte inser att hon själv behöver hjälp för att komma vidare. Tills en dag när rollerna plötsligt är ombytta...

Eva Rydinger tecknar ett tydligt och äkta porträtt av Vanja och de kvinnor hon möter. Det är inte alls svårt att nicka igenkännande under berättelsen gång. Det är livet när det pågår just nu i både med och motvind. Stundtals är det så närvarande, naket och avskalat att jag nästan ryggar tillbaka. Men det är för den skull ingen obehaglig upplevelse. Jag vill verkligen veta hur det ska gå. Min nyfikenhet kittlas hela tiden vidare. 
Vanjas hjärtan
Jag är glad att jag tackade ja till att läsa Fotografen av Eva Rydinger. En bok jag varmt rekommenderar om du så bara är det minsta intresserad av människor och relationer. Här finns mycket att fundera över och diskutera. "Bakom kameran" har fått en ny innebörd och jag vet inte om jag skulle våga låta Vanja Juhlin gå loss med sin kamera. Men det är verkligen något som jag skulle vilja diskutera vidare.

 
Ordberoende Förlag 2013 / recensionsexemplar
 
 
 

1 kommentar:

  1. Grattis till blurben! Och tack för fina boktips. De här böckerna var okända för mig. Men jag blev nyfiken nu! :-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...