11 april 2012

Tabula Rasa Hotels av Jonas Joelson...

David Skoglund är reklambranchens stora stjärna. Han finns med på de bästa gästlistorna, får sig ett ligg så ofta han vill och lever helt enkelt livet. Han är den självklara vinnaren i alla lägen. Men säg den lycka som varar för evigt. Något händer och Davids värld förändras radikalt. I ett slag är han att betrakta som paria i den värld där han nyss var kung.
Jonas Joelsons debutroman Tabula Rasa Hotels är en berättelse om människans ego, om kärlek, om missbruk, om förfall, om vänskap, om hämnd, om vägen tillbaka. Ja det finns många bottnar i handlingen. Bokens handling berättas med ett före och ett efter växelvis allt eftersom David Skoglund försöker landa uppdraget som Tabula Rasa Hotels reklammakare.

Det blir lite rörigt stundtals när jag lyssnar. Jag har lite svårt att hålla reda på om det är före eller efter som berättas. Det blir enklare om jag inte stänger av mitt i en av berättardelarna. Samtidigt är det bokens stora fördel att den är uppbyggd på just det här sättet. Det är det som är drivet framåt och som bygger upp spänningen. Jag vill verkligen veta vad det är som hänt med David. Varför finns det ett efter, vad har hänt denna spillra av människoliv? Men den här boken är inget för den känslige för både sexscener, drogmissbruk och misshandel skildras detaljerat.

När det gäller uppläsningen så är jag i det närmaste kär! Gustaf Skarsgård är den perfekte att porträttera David Skoglund. Han gör både berättelsen och Davids person till sin och även andra karaktärer som finns med i handlingen lyfter han så de blir till personligheter. Wow vilken debut som ljudboksuppläsare!

Som avslutning på ljudboken finns en intervju med författaren som ytterligare förhöjer min läsupplevelse. Ett bra drag av A Nice Noise!


Söker du något bra, spännande, fascinerande och stundtals riktigt kusligt så är Tabula Rasa Hotels det du söker.


A Nice Noise 2012 / recensionsexemplar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...