9 april 2011

Bokbloggsjerka...

Veckans bokbloggsjerka hos Annika handlar om författare som man särskilt beundrar och vill lyfta fram. Frågan som ställs är:

Finns det någon författare som du beundrar extra mycket och vad är det i så fall som gör han/hon så speciell?

Jag har många författare som jag beundrar och gärna läser och som är speciella för mig på olika sätt. Något som jag särskilt beundrar är när en författare kan göra ett bra persongalleri och presentera sina karaktärer så att det känns som jag "känner dem".


En sådan författare är norska Anne B. Ragde, med sin serie om de tre bröderna Neshov. Ragde kan på ett alldeles förträffligt och träffande sätt ge sina karaktärer liv. De tre bröderna är Tor, enslingen, som driver släktgården, Margido, den korrekte, som arbetar som begravningsentreprenör och den yngste av de tre bröderna är Erlend, som lever ett luxuöst liv tillsammans med sin livskamrat Krumme.

Carin Gerhardsen är nästa författare som verkligen kan ge mig en känsla av att jag "känner" karaktärerna. Hennes persongalleri med kriminalkommissarie Conny Sjöberg i spetsen har etsat sig fast i mitt minne för alltid.

Jag vill även lyfta fram Håkan Östlundh som en av de författare som på ett utmärkt sätt ger sina karaktärer liv. Hans serie om Fredrik Broman vid Visbypolisen. Det jag särskilt gillar är Östlundhs porträtt av familjelivet vid sidan av kriminalhistorien.

4 kommentarer:

  1. Jag gillar också Carin Gerhardsen och jag längtar till hennes fjärde roman kommer ut i sommar.

    Måste erkänna att jag blev full i skratt när jag läste dina tankar om Håkan Östlundh. Jag läser också hans böcker men det jag tycker minst om när han skriver för mycket om Fredriks privatliv i stället för att ägna tid och energi åt mordutredningen. Mina åsikter kring detta gäller inte bara Östlundh utan alla författare som enligt mig ägnar för mycket tid åt ovidkommande saker.

    Jag älskar det faktum att vi bokälskare har så olika åsikter om i stort sett allt men att vi ändå kan vara förenade i kärleken till litteraturen.

    Lät det flummigt? Ja, kanske men jag hoppas att du förstår vad jag menar :-)

    SvaraRadera
  2. Annika: Härligt, jag förstår precis vad du menar :-) Det är det som är så häftigt att vi ändå, som du säger, kan förenas.

    Ja visst jag längtar också till Gerhardsens nya och Östlundhs nya har ju redan kommit, men har inte skaffat den än.

    By the way...Jerkan är ett förträffligt sätt att hålla bokdiskussionerna levande. Gillas skarpt!

    SvaraRadera
  3. Jag håller helt med dig om Anne B. Ragde.

    SvaraRadera
  4. Kul att du gillar jerkan och den verkar onekligen ha tagit fart igen efter en liten svacka. Kul!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...