5 januari 2011

Som jag har längtat.....

Ikväll är det äntligen dags. Ken Folletts historiska roman Svärdet och Spiran visas i en miniserie på 4 avsnitt, på TV3 kl.21.00. Historien utspelar sig i 1100-talets England och handlar främst om byggmästaren Tom och munken Philip och deras gemensamma dröm, att bygga den högsta katedralen i staden Kingsbridge.

Follett gör det som jag trodde var näst intill omöjligt, han berättar om en skara människors liv och öden på ett facsinerande och mästerligt sätt. Trots bokens sidantal, på ca 1000 sidor, håller han den "röda tråden" från pärm till pärm.

Ska du bara läsa en bok i år så är detta mitt boktips, du kommer inte bli besviken! Själv fick jag tipset på denna bok och dess efterföljare, En värld utan slut,  av en vän och kollega och jag är innerligt tacksam för det.

I min ägo har jag just En värld utan slut, som utspelar sig på 1300-talet, 150 år efter Svärdet och spiran. Follett gör mig inte besviken denna gång heller, utan han fortsätter sin mästerliga berättelse om samma stad som i föregångaren, men denna gång är det fyra barn som är huvudpersonerna i boken, vars liv flätas samman på samma beundransvärda sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...